fbpx
Feilsøking

Om du opplever problemer med din internettforbindelse, viser erfaringene at de fleste uregelmessigheter skyldes eget utstyr. 

1. Trekk ut stikkontakt på både internettmodem og wifi ruter, la strøm være av et minutt før du plugger i på ny (Modem og wifi ruter trenger da ca. 4 minutt å starte opp påny)
Virker det nå? Hvis ikke ta kontakt med oss så hjelper vi deg.


Skal man ta en slik hastighetstest så MÅ man gjøre det på følgende måte:

1. Ta ut nettverkskabel av wifi ruter, plugg nettverkskabel inn i PC og ta speedtest direkte fra modem (datamaskinen din er direkte tilkoblet vårt modem med kabel) Hva blir resultatet da?
2. Sett deretter opp wifi ruter, benytt nettverkskabel fra modem til wifi ruter, samt mellom wifi ruter og til PC, er resultatet likt?
3. Test over Wifi,er resultatet likt?
Test på nettfart.no

Benytt alltid faststrøm på bærbare ved test. Mange bærebare PC-er begrenser netthastigheten når den benytter batteri.

Send eventuelt skjermbilde i en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. hvor du også legger frem feilbeskrivelsen, eller kontakt oss her.

 

Noen anbefalinger

Relevante linker for Internett/PC

10 triks for bedre wifi hjemme

Mål din internetthastighet hos nettfart.no

Driftsmeldinger Jæren Kabelnett

  • Kabelbrudd er fixet 2020-03-30 10:07

    Entreprenør hadde gravd av kabel i Strekkjevollen. Kabel er fixet, og signaler er på plass. Dersom...

Ofte stilte spørsmål (Internett)

Spørsmål: Jeg opplever at tråsløst internatt er ustabilt. Hva kan jeg gjøre for å forbedre sette?

Svar: I mange tilfeller kan rådene i denne linken hjelpe: http://e24.no/digital/10-triks-for-bedre-wifi-hjemme/23251385
 

OPPLEVER DU PROBLEMER MED INTERNETT?

Her får du noen tips for feilsøking.

  • Sjekk hvilke lys som lyser på modem, sammenlign eventuell forskjell når alt er OK og når det ikke fungerer som det skal. Lampen cable link eller cable indikerer at modemet er i kontakt med hovedsentralen.
  • Hvis du bruker router (trådløs oppkobling), koble den fra og koble PC direkte i modem med kabel. Dette for å eliminere eventuelt brudd i trådløs forbindelse.
  • Når du skal måle hastighet MÅ det gjøres med kabel rett i modem, ikke via router. Slå av og på modem før du kobler til PC. Dette fordi modem ikke deler ut mer enn to ip’er. Hastigheten måles mot www.nettfart.no. Du skal ha tilnærmet den hastigheten du betaler for.
  • Får du ikke riktig hastighet via trådløst nett, anbefaler vi å endre kanal/frekvens på routeren. Det gjøres ved å logge inn på routeren, vanligvis via 192.168.0.1. Brukernavn og passord står somregel i bruksanvisningen.
  • Finner du ikke ut av problemene selv, må vi sjekke hva som er feil. Ring for service på tlf. 51 48 39 90, alle hverdager mellom kl. 0800 og 1600.
 

Generelt

Spørsmål: Hva gjør jeg når TV eller internett er stengt på grunn av manglende betaling?
Svar: Skyldig beløp + stengegebyr må betales før vi åpner igjen. Gebyr for stengt TV og internett er kr. 500.-.
 

I tilfelle tordenvær

Tips: Husk å sikre utstyr mot overspenning. Det sikreste er å trekke ut alle kontakter.