Feilsøking

Om du opplever problemer med bildene på ditt RADIO/TV-apparat, viser erfaringene at de fleste uregelmessigheter skyldes feil i egen installasjon. For å spare deg for eventuelle kostnader ved servicebesøk, bør du gjøre følgende:

1. Trekk ut stikkontakt på TV dekoder/ TV apparat og la strøm være av et par minutter før du skrur på  TV dekoder/ TV apparat.

2. Kontakten i veggen har uttak til både RADIO og TV. Sjekk om, antennekabelen er satt korrekt i RADIO/TV-apparatet og at kabelen er satt i det riktige uttaket på kontakten. Prøv evt. med en annen antennekabel.

3. Prøv å koble til RADIO/TV-apparatet uten å gå om evt. dekoder eller videomaskin, d.v.s. direkte imellom RADIO/TV og  kontakten på veggen.

4. Har du flere tilslutningssteder, foretas samme prosedyre hvor du går utenom evt. forsterker og fordeler. Vi gjør oppmerksom på, at tilslutningen til Jæren Kabel-TV kun omfatter en garanti for signalnivået til første tilslutningssted i boligen.

5. Forhør deg hos din nærmeste nabo, om de har samme problem. Er det tilfellet, er det sannsynligvis tale om feil på Jæren Kabel sitt nett.

Henvend deg da til Jæren Kabelnett på TLF: 51 48 39 90.

 

Noen feilbeskrivelser og evt. tips til hva du kan gjøre selv.

Vi anbefaler kabler med ferrittkjerner

Typiske feil på antenne-kabler

(Trykk på bilde for større)

Dårlige kabel typer


Eksempel på pris hos oss: 50kr for 1.5m antenne-kabel

 

Jeg opplever at bilde deler seg opp/ kommer firkanter i bilde/ pikselerer.

Dette problemet skyldes som oftes dårlige antennekabler (Altså kabelen som kommer fra antennekontakten på veggen og går inn i dekoderen/TV’en).
- Prøv og bytt antennekabelen, spesielt hvis det er en svart antennekabel.
- Koble vekk splitter og evt. galvanisk skille hvis du har dette.
- Koble ut strømmen til dekoderen og la den være ute i noen minutter.

Ta kontakt med oss problemet fortsetter.

En eller flere kanaler har blitt borte fra kanal-listen min.

- Ta et nytt kanalsøk.
- Koble ut strømmen på dekoderen og la den være ute i noen minutter, prøv så med et nytt kanalsøk.
- Prøv og bytt antennekabelen, prøv så med et nytt kanalsøk.

Ta kontakt med oss problemet fortsetter.

Bildet er svart eller blått på en eller flere av kanalene.

- Koble ut strømmen på dekoderen og la den være ute i noen minutter.
- Se til at TV er stilt inn på riktig kilde f.eks. EXT,AV,0,HDMI1.2.3. eller lignende. Hvilken kanal som er riktig avhenger av hvilken type tv du har.
- Se til at SCART/HDMI-kabelen sitter ordentlig i TV/Dekoderen.
- Se til at antennekabelen går direkte fra antennekontakten til dekoderen.

Ta kontakt med oss problemet vedvarer.

Bildet på dekoderen har fryst.

- Koble ut strømmen på dekoderen og la den være ute i noen minutter.
- Får du opp beskjeden ”Sperret Program” på skjermen kan det hende at du har gått på en kanal du ikke abonnerer på. Vent til beskjeden har gått bort for så og bytte tilbake til en kanal du abonnerer på igjen.

Ta kontakt med oss problemet vedvarer.

Jeg får opp beskjeden "Sperret program", "Kodet kanal" eller lignende beskjed på en kanal jeg abonnerer på.

- Se etter at dekoder står på en kanal du abonnerer på. Hvis den ikke gjør det, vent til beskjeden går vekk fra skjermen og gå så til kanal 1 på dekoder.
- Koble ut strømmen på dekoder og la den være ute i noen minutter.
- Har du CAM og kort, kobler du ut strømmen på TV, for så og ta ut CAM-modulen, for så og sette denne inn i Tv-en igjen, også sette på strøm på TV igjen til slutt.

Ta kontakt med oss hvis problemet vedvarer.

 

 

Utgåtte produkter

Produkt   Modell    Dokument      
Dekoder    DCR - 3023 S    Bruksanvisning   Dekoderen har ikke opptaksmuligheter.  Utgått modell som ikke utleveres lenger. All reklamasjon/garanti er utgått. 
             
             

Driftsmeldinger

  • Oppgradering Bryne området. 2017-11-21 09:51

    Torsdag 21/11 09:00 -11:00 utføres det oppgraderinger i Bryne området. Det kan resultere i at...

  • Vedlikehold Bryne 2017-11-09 09:48

    Torsdag 9/11 09:45 -10:30 gjør oppgraderinger i Bryne område. Det kan resultere i at internett- og...

  • Interrnett Orstad 2017-11-03 17:15

    Det er noen kunder på Orstad som mangler internettsignaler. Vi jobber med å rette feilen.

Ofte stilte spørsmål

INFO VED BRUK AV CAM MODUL – CI MODUL

Når du skal ta i bruk cam modul i TV, skal følgende prosedyre gjennomføres FØR cam modul settes i TV.

Gjennomfør et automatisk digitalt kanalsøk på kabel (DVB-C, ikke antenne). (på noen tv'er kan du velge digital kabel)

Hvis du ikke får søkt inn de digitale kanalene med et auto søk, skal du prøve et manuelt digitalt søk på kabel (DVB-C, ikke antenne).

Følgende opplysninger skal gis inn

  • Frekvens: 338000 (evnt. 338 hvis TV ikke gir plass til nullene)
  • QAM: 64
  • Symbolrate: 6875
  • Nettverks ID: 1

 Hvis det ser ut til at søket kun består av 5 kanaler, sjekk kanallisten. Hvis den ikke ser OK ut, gjennomfør et auto søk.

 Når dette er utført lar du TV stå på en kanal, eks. kanalen MAX i inntil 30. min før bildet kommer.

På noen tv'er så kan du velge trinn mellom kanaler, dette skal være 8MHz(8000000)

Har du cam modul, så er det ikke nødvendig å søke analoge kanaler. Du trenger kun å velge digital.

 

Dekodere

Spørsmål: Kan jeg koble til dekoderen selv eller kommer dere hjem til meg?
Svar: Dette gjør du selv.

Spørsmål: Hvordan søker jeg inn kanaler på standard digital dekoder?

Svar: Se brukerveiledning under meny Dekodere.

Spørsmål: Kan jeg nullstille dekoder slik den var da den ble levert til meg?
Svar: Se brukerveiledning under meny Dekodere.
 
Spørsmål: Kan jeg kjøpe PVR, CAM modul, SIM-kort eller dekodere hos andre leverandører?
Svar: Nei.

 

Generelt

Spørsmål: Hva gjør jeg når TV eller internett er stengt på grunn av manglende betaling?
Svar: Skyldig beløp + stengegebyr må betales før vi åpner igjen. Gebyr for stengt TV og internett er kr. 500.-.

 

I tilfelle tordenvær

Tips: Husk å sikre utstyr mot overspenning. Det sikreste er å trekke ut alle kontakter.