Feilsøking

Om du opplever problemer med din internettforbindelse, viser erfaringene at de fleste uregelmessigheter skyldes feil ved eget utstyr. Tregt internett kan komme av mange årsaker. Først bør man se til at man får den hastigheten man betaler for. Det gjør man via hastighetstest på internett. Skal man ta en slik hastighetstest så MÅ man gjøre det på følgende måte:

1. Koble datamaskinen din direkte til vårt modem med kabel.

2. Benytt alltid faststrøm på bærbare ved test. Mange bærebare PC-er begrenser netthastigheten når den benytter batteri.

3. Restart modemet ved å ta ut strømmen i ca. 10 sekunder før du setter den inn igjen.

4. Dersom du har mulighet til å skru av det trådløse nettverket på maskinen mens du tester, så gjør det. Evt. ta ut strømmen på den trådløse routeren din.

5. Gå deretter inn på nettsiden www.nettfart.no og kjør testen. Test gjerne også mot www.speedtest.net

6. Sørg for at datamaskinen er fri for virus, spyware, ad-ware og lignende.

7. Hvis datamaskinen er eldre enn 4-5år kan det være at datamaskinen går noe tregt. Du bør vurdere å ta en ”rensk” på datamaskinen og eventuelt oppgradere datamaskinen. Browsertillegg (widgets, ekstra menyer osv) kobler seg automatisk opp og laster ned diverse informasjon som også kan ta båndbredden.

8. Er trådløst nett ustabilt kan det være flere årsaker.

  1. Routeren har ikke kapasitet til å levere for eksempel 2-3 streaminger av video/tv i HD.
  2. Frekvensen som routeren sender på benyttes av mange av naboene dine.
  3. Har du ip-telefon (fra Telio o.l) så ta ut denne. Flere av disse leverandørene har DHCP (deler ut IP addresse som er forskjellig fra den du har på routeren din. Du vil da oppleve at du er koblet opp på routeren men har feil ip adresse og kommer ikke på internett).

Da skal man få svar på hvor rask internetthastigheten din var når du testet. Sammenlign resultatet med det du betaler for. Får du lavere hastighet enn det du betaler for så gjør følgende:

1. Ta testen en gang til, send skjermbildet i en e-post til Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser. Du må aktivere javaskript for å kunne se den. hvor du også legger frem feilbeskrivelsen.

2. Prøv gjerne hastighetstesten i Sikkerhetsmodus på din PC. Det gjør du ved å trykke F8 under oppstart av maskinen og velg sikkerhetsmodus med nettverk.

Noen anbefalinger

Relevante linker for Internett/PC

10 triks for bedre wifi hjemme

Mål din internetthastighet hos nettfart.no

Driftsmeldinger

  • Oppgradering Bryne området. 2017-11-21 09:51

    Torsdag 21/11 09:00 -11:00 utføres det oppgraderinger i Bryne området. Det kan resultere i at...

  • Vedlikehold Bryne 2017-11-09 09:48

    Torsdag 9/11 09:45 -10:30 gjør oppgraderinger i Bryne område. Det kan resultere i at internett- og...

  • Interrnett Orstad 2017-11-03 17:15

    Det er noen kunder på Orstad som mangler internettsignaler. Vi jobber med å rette feilen.

Ofte stilte spørsmål (Internett)

Spørsmål: Jeg opplever at tråsløst internatt er ustabilt. Hva kan jeg gjøre for å forbedre sette?

Svar: I mange tilfeller kan rådene i denne linken hjelpe: http://e24.no/digital/10-triks-for-bedre-wifi-hjemme/23251385
 

OPPLEVER DU PROBLEMER MED INTERNETT?

Her får du noen tips for feilsøking.

  • Sjekk hvilke lys som lyser på modem, sammenlign eventuell forskjell når alt er OK og når det ikke fungerer som det skal. Lampen cable link eller cable indikerer at modemet er i kontakt med hovedsentralen.
  • Hvis du bruker router (trådløs oppkobling), koble den fra og koble PC direkte i modem med kabel. Dette for å eliminere eventuelt brudd i trådløs forbindelse.
  • Når du skal måle hastighet MÅ det gjøres med kabel rett i modem, ikke via router. Slå av og på modem før du kobler til PC. Dette fordi modem ikke deler ut mer enn to ip’er. Hastigheten måles mot www.nettfart.no. Du skal ha tilnærmet den hastigheten du betaler for.
  • Får du ikke riktig hastighet via trådløst nett, anbefaler vi å endre kanal/frekvens på routeren. Det gjøres ved å logge inn på routeren, vanligvis via 192.168.0.1. Brukernavn og passord står somregel i bruksanvisningen.
  • Finner du ikke ut av problemene selv, må vi sjekke hva som er feil. Ring for service på tlf. 51 48 39 90, alle hverdager mellom kl. 0800 og 1600.
 

Generelt

Spørsmål: Hva gjør jeg når TV eller internett er stengt på grunn av manglende betaling?
Svar: Skyldig beløp + stengegebyr må betales før vi åpner igjen. Gebyr for stengt TV og internett er kr. 500.-.
 

I tilfelle tordenvær

Tips: Husk å sikre utstyr mot overspenning. Det sikreste er å trekke ut alle kontakter.